Centrum Ajurwedy (Devanagari:) zostało założone w marcu 2007 roku przez Mihira Dutta (Dhayan Kumar), na wzór ośrodków istniejących w Indiach. Szczególną inspiracją do utworzenia ośrodka Ajurwedy w Polsce był wyjazd Mihira do ajurwedyjskiego instytutu zdrowia w Indiach – Panchakarma Institute and Research Centre do Dr Anita Rawandale (Dhayan Urza),oraz spotkanie z Dr Cetan Baghel
W moim domu rodzinnym, w Indiach, Ajurweda od pokoleń stawiana była na pierwszym miejscu. Od kiedy pamiętam inspirowała mnie i pobudzała moją wyobraźnię, ukazując mi fascynujący świat fizyki i metafizyki. Ajurweda dąży do pełnej równowagi między ciałem, duchem i umysłem. Holistyczne ujęcie medycyny przyjąłem za swoje, stało się częścią mojej filozofii życia. Ajurweda zdefiniowała moją drogę życiową. Postanowiłem pogłębić wiedzę w Ajurwedyskim Instytucie Zdrowia w Indiach. Po szkoleniu postanowiłem zająć się profesjonalnie medycyną ajurwedyjską w Polsce i innych krajach.
"Medycyna naturalna i masaż od dawna mnie interesują.To co z początku było zainteresowaniem przerodziło się w pasję. Aby móc zgodnie z ustalonymi w Europie wymogami zająć się masażem, postanowiłam przejść szkolenie w tym kierunku. Masażem ciała w Polsce zajmuję się od 2007 roku, w którym ukończyłem tzw. "Szkołę Masażu" w Studium Niekonwencjonalnych Metod Leczenia. Sprawdziany, zaliczenia i egzaminy końcowe zdawałem pod bacznym okiem wykładowców z tej Szkoły, wykładowców z AWF-u w Warszawie, szanowanych specjalistów rehabilitacji, odnowy biologicznej i masażu. "
Centrum Ajurwedy jest filią znanego w Indiach Ośrodka Rasovai Ayurwedic Center, co zapewnia możliwość czerpania z ogromnych zasobów wiedzy leczniczej Indii. Staramy się jak najdokładniej, na miarę polskich możliwości, odwzorować usługi indyjskie i zaoferować je w ośrodku Mihira Dutta. Z każdym dniem doskonalimy jakość usług i poszerzamy naszą wiedzę i umiejętności. "Ajurweda" znaczy "wiedza o życiu" bądź "sztuka życia". Jest to sanskrycki termin, w którym "ajus" znaczy życie, a "veda" wiedza. Jako, że "życie" jest synonimem "zdrowia" ajurweda jest wiedzą o zdrowiu. Ajurweda to najstarszy na świecie system medyczny i filozoficzny, wywodzący się sprzed pięciu tysięcy lat ze starożytnych Indii. Ajurweda to medyczno - metafizyczna życiowa wiedza o uzdrawianiu. Uznana jest za matkę wszelkiej sztuki leczenia i jednocześnie filozof życiowa, której istotą jest świadome dążenie człowieka do pełnej równowagi na poziomie ciała, ducha i umysłu.
Ajurweda jest systemem filozoficznym zajmującym się naturą, celem i sensem ludzkiego życia. Obejmuje metafizykę i fizykę (odnosi się także do zasad fizyki kwantowej) naukę o zdrowiu i chorobie, szczęściu i smutku. Według Wed celem życia jest samopoznanie i samospełnienie tj. realizacja boskiej świadomości i wyrażanie tej boskości w codziennym życiu. Ajurweda to holistyczny system medycyny naturalnej, koncentrujący się na zapobieganiu chorobie, a gdy do niej dojdzie usuwaniu źródła, a nie jej objawów. Zgodnie z ajurwedyjską definicją zdrowie nie jest brakiem wyraźnych symptomów chorobowych, lecz jest stanem dobrego samopoczucia we wszystkich wymiarach. Medycyna ajurwedyjska nie zajmuje się pojedynczym organem, lecz traktuje ciało jako całość. Jej istotą jest pełne wyzdrowienie, a nie tymczasowa ulga.
Masaż (limfatyczny)jest wykonywany na materacu na podłodze, przy pomocy rąk i stóp, z wykorzystaniem wielu technik rozgrzewających i łagodzących napięcia pochodzących z najstarszej sztuki medycznej. Poprzez wpływ, wywierany na poszczególne układy organizmu masaż Ajurwedyjski pełni wiele funkcji.
Istota masażu ajurwedyjskiego wiąże się z ruchem energii w ciele. Do masażu klasycznego stosuje się olej i proszek ziołowy Calamus ( Sanskrit -Varkhand ) skuteczne zioło detoksykujące o działaniu anty-septycznym, anty-zapalnym i złuszczającym.
Po rozgrzaniu i rozciągnięciu ciała według indywidualnych predyspozycji Każda sesja masażu przywraca harmonię i równoważy energię i pomaga utrzymać właściwą elastyczność ciała .
Głębokie oddychanie pomaga odblokować układ emocjonalny i wyciszyć się.
Celem masażu Ajurwedyjskiego jest przywrócenie równowagi energii życiowej zwanej prana, krążącej po ciele w nadis. Nadis, to niewidzialne dla ludzkiego oka kanały rozprowadzające energię do wszystkich narządów i obszarów ciała. Przywrócenie harmonijnego przepływu energii poprzez stymulację punktów akupresurowych (marma point) skutkuje zdrowiem fizycznym, psychicznym i duchowym. Przez równoważenie energii ciała można zapobiegać chorobom i przywracać zdrowie choremu organizmowi.
Masaż, oprócz mechanicznego działania skierowanego na powierzchnię skóry, poszczególne kanały i punkty energetyczne (inaczej zwane punktami życia) równocześnie energetyzuje poszczególne części organizmu. Podczas masażu ajurwedyjskiego następuje stymulacja organizmu do samoregulacji i samoregeneracji, a w efekcie do zdrowienia. Na tym polega mechanizm działania leczniczego i regenerującego, trudno wytłumaczalny z wyłącznie biochemechanicznego punktu widzenia. Dość skutecznie może uzupełniać, a niekiedy nawet zastępować leczenie farmakologiczne, bądz chirurgiczne.
Harmonia i równowaga umysłu, serca i ducha rozpoczynają proces wewnętrznego uzdrawiania, rewitalizacji i odmłodnienia ciała fizycznego, emocjonalnego i duchowego. Masaże ajurwedyjskie wykonuje się w ramach szeroko pojętej profilaktyki zdrowia.
Historia Ajurwedy sięga kilku tysięcy, a jej początki są owiane legendą. W oparciu o mity i legendy hinduskie to Brahma, najwyższy Bóg hinduskiego panteonu, a zarazem pierwszy nauczyciel medycyny ajurwedyjskiej, wypowiedział półbogom i mędrcom Wedy przed ok. 7/8 tysiącami lat. To on skomponował tekst vedy, obejmujący 100 tysięcy wersetów, zapisanych w tysiącach rozdziałów. Jako że w pierwotnej formie tekst ten nie był zrozumiały dla zwykłych ludzi, Brahma zdecydował się go skrócić i podzielił na osiem części, zwanych Ashtanga Ayurveda. W takiej formie przekazał tę wiedzę Prajapatiemu, swemu synowi, a następnie Aświnom, półbogom, niebiańskim bliźniakom i mędrcom, uznawanym za najlepszych uzdrowicieli. Oni to z kolei przekazali tę wiedzę wojowniczemu półbogowi Indrze, od którego otrzymała tę świętą mądrość pierwsza śmiertelna istota - człowiek, Dhanvantari. Dhanvantari inkarnował w 7 w p.n.e. jako król Kashi (obecne Varanasi) i zwał się Kashinares Divodasa. Nie był to jednak człowiek w naszym pojmowaniu, gdyż i on narodził się z umysłu samego Brahmy i uznany był jako riszi. Zgodnie z kanonami wiary i tradycji hinduskiej na początku świata istniało 14 riszich i to im właśnie zostały ujawnione fragmenty świętych wedyjskich hymnów. Wiedza ajurwedyjska jest więc częścią wielkiej spuścizny, którą pozostawili ludzkości riszi, starożytni hinduscy wieszczowie. Według przekazów ludowych mędrcy ci byli wysoko wykształconymi i rozwiniętymi duchowo istotami, którzy doznali oświecenia na drodze głębokiej medytacji i praktyk duchowych. Na bazie osobistych doświadczeń duchowych odkryli, że we wszystkim co istnieje przejawia się energia, w świecie rzeczy materialnych i niematerialnych, także w człowieku. Tę wszechobecną energię określili jako ekspresję kosmicznej świadomości (w różnych kulturach zwanej Bogiem, Absolutem, Energią Uniwersalną czy Wyższą Inteligencją). Naukę tę rozwinęli w pewien system myślowy, który jest nam znany jako filozofia ajurwedyjska, według której, człowiek stanowi jedność i integralną część Kosmosu. Na początku wiedzę tę przekazywano ustnie, z pokolenia na pokolenie, z mistrza na ucznia, w formie hymnów i pieśni, których uczono się na pamięć, celem ich dalszego przekazu. Pierwsze zapisy na temat medycyny starohinduskiej pojawiły się w Wedach, najstarszej w świecie zachowanej literaturze, sprzed ok. 4000 (bc) lat p.n.e. Najbardziej interesująca z punktu widzenia medycyny była przynależna do Wed - Ajurweda, w której charakterystyka chorób przedstawiona została w sposób stosunkowo racjonalny i syntetyczny.
Podstawy systemu Ayurwedy
Wszystkie ciała fizyczne we wszechświecie, w tym i ciało ludzkie, składają się z pięciu elementów:
ziemi, wody, ognia, wiatru (powietrza) oraz eteru (przestrzeni). Jest to pięć tzw grubych elementów.
W ciele ludzkim tych pięć elementów przejawia się w postaci tridosza czyli trzech humorów,
temperamentów, zasad czy też energii czynnościowych. Każda dosza jest przejawem dwóch elementów.
(dathus): osocza, krwi, mięśni, tłuszczu, kości, szpiku i tkanki regenerującej oraz z trzech produktów ubocznych (odpadów – malas): moczu, fekaliów i potu. Doszas – czyli łącznie tkanki i odpady są podstawowymi składnikami ciała, obecnymi od jego uformowania do rozpadu. Ich rola podobna jest do tej jaką spełniają korzenie drzewa, odpowiedzialne za jego rozwój, podtrzymanie funkcjonowania i obumieranie.
W równowadze utrzymują zdrowie w ciele, niezrównoważone prowadzą do choroby. Tridosza rządzą wszystkimi biologicznymi, fizjologicznymi i psychologicznymi funkcjami ciała, umysłu i świadomości. Podstawowa konstytucja każdego człowieka wyznaczona jest przy poczęciu i wynika z połączenia kombinacji pięciu elementów posiadanych przez każdego z rodziców. Podstawowa konstytucja indywidualna warunkująca strukturę ciała pozostaje niezmieniona przez całe życie, jednak możliwa jest częściowa zmiana kombinacji w odpowiedzi na zmiany warunków środowiska.
Oczywiście mowa tu o warunkach zewnętrznych i wewnętrznych, na które człowiek może również samodzielnie wpływać.
Vata związana jest z zasadą ruchu. To energia odpowiedzialna za ruch biologiczny. Dzięki niej dokonują się wszystkie zmiany w ciele.
Rządzi oddechem, przetwarzaniem tkanek, wydzielaniem, wydalaniem, funkcjami motorycznymi, czuciowymi, popędami naturalnymi, a także uczuciami lęku, pustki i niepokoju. Z vata związane są cechy: suchy, lekki, zimny, szorstki, delikatny, ruchliwy, jasny, rozpraszający.
Pitta związana jest z ogniem i gorącem. Jest to energia, która rozgrzewa ciało. Odpowiedzialna za trawienie, wchłanianie, przyswajanie, ciepło ciała, głód, postrzeganie, rozumienie, pragnienie oraz uczucia gniewu, nienawiści i zazdrości. Przymiotami pitta są: oleisty, przenikliwy, gorący, lekki, ruchliwy, płynny, gorzko pachnący.
Kapha związana jest z wodą. Spaja elementy w ciele dostarczając materiału do budowy jego fizycznej struktury. Odpowiada za nawilżanie, natłuszczanie, gojenie, wypełnianie wolnej przestrzeni, gromadzenie, daje siłę i stabilność, przywiązanie, chciwość oraz spokój, przebaczenie, miłość i radość. Właściwościami kapha są: ciężki, powolny, zimny, oleisty, śliski, gęsty, miękki, statyczny.
Dosze cechuje również określone rozmieszczenie w ciele i tak:
Vata znajduje się głównie poniżej pępka. Siedzibą vata są kolejno: jelito grube, jama brzuszna,
kości, uda, skóra i uszy
Pitta umiejscowione pomiędzy sercem a pępkiem. Siedzibą pitta są: jelito cienkie, żołądek, krew,
tłuszcz, gruczoły potowe, oczy i skóra.
Kapha zlokalizowane jest głównie powyżej serca. Siedzibą kapha jest: klatka piersiowa, głowa,
gardło, jama ustna, nos i zatoki.
Sanskryckie słowo oznaczające ciało - śiarira wywodzi się ze słowa
oznaczającego rozbierać bądź gnić.
Dlatego też ciało traktowane jest jako „to co niszczy w każdej chwili”. Natomiast termin dosa
wywodzi się z rdzenia dus oznaczającego niszczyć lub psuć się.
Zaburzenie i utrata równowagi doszy następuje w wyniku nieprawidłowego odżywiania i zachowania.
Powodują one także zaburzenia pozostałych substancji ciała - tkanek (dhatus) i produktów zbędnych
(malas), w rezultacie powstanie procesów chorobowych. Ciało ludzkie posiada zatem wg. ayurwedy
niejako wrodzoną tendencja do zaburzeń równowagi.
Uświadomienie sobie tego faktu i jego konsekwencji ma doniosłe znaczenie w naszym życiu oraz
podążaniu różnymi ścieżkami rozwoju, bez względu na to, czy jest nią joga czy jakakolwiek inna
droga.
Podobnie jak inne tradycje duchowe, również indyjska odkrywa przed nami nietrwałość i ułomność
ciała.
Pamiętać należy, że mowa tu nie tylko o ciele grubomaterialnym (fizycznym). W myśl ayurvedy
i jogi, także subtelniejsze wymiary naszej egzystencji mają charakter materialny.
I tak suksama śarira określa ciało indywidualne, obejmujące powłokę fizjologiczną (pranamaya kośa),
psychologiczną (manomaya kośa) i intelektualną (vijnanamaya kośa).
Dlatego też przy omówieniu poszczególnych humorów pojawiły się określenia odnoszące cię do sfery
psychicznej jak nienawiść, miłość, gniew, radość, itp.
W myśl ayurwedy ciało nasze dąży zatem nie do harmonii, ale do dysharmonii. Proces ten jest wpisany
w ludzką egzystencję i przyczynia się do odczuwanego przez nas cierpienia. Praktyka zarówno jogi,
jak i ayurvedy służy spowolnieniu tego procesu tak, aby osiągnąwszy stan maksymalnej
harmonii, w określonych warunkach stworzyć w sobie potencjał do wyjścia poza materię i wkroczenia w
sferę ducha.
Posługując się przykładami u osoby z nadmiarem humoru pitta, jeśli ta nierównowaga pozostanie
nieuświadomiona nie można liczyć, że ciało zharmonizuje się samodzielnie.
Przeciwnie - nadmiar ten może powodować nie tylko choroby na poziomie ciała fizycznego, ale
również określone zachowania i upodobania (np. co do pokarmów), które mogą
pogłębiać tę dysharmonię. Dlatego gdy zbada się predyspozycje, skłonności danej osoby, warto
przyjrzeć się również sposobowi odżywiania pod kątem wpływu na organizm i wahania nastroju.
Wiedzą tą ayurweda zajmuje się bardzo szczegółowo - jedną z jej podstawowych praktyk leczniczych
jest właśnie odpowiednia dieta.
Ta dysharmonia może dotyczyć również naszej praktyki jogi. W tym miejscu ważne jest, aby znać własną
konstytucję ayurvedyczną, która określa
w jakich proporcjach manifestują się w ciele dosze (humory). Aby ją wyznaczyć należy
skorzystać z dostępnych w wielu publikacjach na ten temat testów lub skorzystać z porady lekarza
ayurvedy.
Zrozumienie praktyki Jogi przez Ayurwedę Zaczynając od zasad ogólnych, asany jogiczne wpływają na przejaw humorów w ciele, a przez to na jego strukturę i funkcjonowanie. Dosze zależne są od pięciu podstawowych elementów – ziemi, wody, ognia, powietrza i przestrzeni. Asany wpływają zatem również na te elementy w nas. Vata jest zasadą ruchu, natomiast pitta i kapha są nieruchome. Vata zawsze aktywizuje je wzmacniając lub osłabiając, jest przejawem przestrzeni i wiatru (powietrza). Generalnie praktyka asan wzmacnia element przestrzeni , ponieważ wydłuża mięśnie, otwiera zamknięte stawy i rozluźnia miękkie części ciała. Szczególną jest tu praktyka siavasany. W pozycji tej, gdy ustaje wszelki ruch związany z elementem wiatru humoru vata, dominującym staje się przestrzeń. Jest to jedno z kluczowych doświadczeń odczuwanych w stanie relaksu.
Pn - So:
8:00am - 23:00pm
Phone: +48602137680
Phone: